torsdag 18 oktober 2007

"Drive like a man" - inte förolämpande trots allt?

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om sexistisk spelreklam och använde reklamen för Sega Rally Revo som exempel.

Nu har bloggaren Nikole på sajten Gamegirl också skrivit om reklamen, och hon tycker inte att den är stötande alls utan bara rolig. De flesta av kommentarerna säger samma sak.

Kanske var det så att jag överreagerade på reklamen? Man ska kanske inte anta att alla kvinnor automatiskt känner sig kränkta av saker som man uppfattar som sexistiska.

När jag tänker efter är det snarare så att jag själv, som man, blir irriterad på reklamen. Även om det inte sägs rakt ut så verkar det som om jag förväntas hålla med om den bilden av kvinnliga förare bara för att jag är man. Så på det viset är reklamen faktiskt fördomsfull mot män också.

Martin Sternelius

Inga kommentarer: