tisdag 25 september 2007

Sexistisk spelreklam

De senaste veckorna har vi på Goodgame lagt märke till reklamkampanjer för två olika spel som har en tråkig gemensam nämnare: sexism.

Det första spelet är Blazing Angels: Secret Missions of WWII. Spelet marknadsförs med ett flash-spel som går ut på att styra ett stridsplan och skjuta ned fiender (planet skjuter av sig självt). Ju längre i spelet man kommer, desto mer strippar en tjej i militäruniform i en ruta intill.

Jag känner inte till mycket om Blazing Angels, men av det jag sett har det inte någonting med strippande tjejer att göra. Min magkänsla säger därför att spelet måste vara dåligt, eftersom man använder helt omotiverad nakenhet för at försöka sälja det. Bra jobbat, ni har lyckats få en heterosexuell man att tappa intresset med hjälp av en strippande tjej. Det händer inte varje dag.

Det andra spelet är Sega Rally Revo, som marknadsförs med ett par olika reklamfilmer med sloganen ”learn to drive lika a man”. Filmernas huvudpersoner är två kvinnor i en rallybil som endast verkar existera för att uppfylla alla negativa fördomar om kvinnliga förare.

Även här undrar jag hur sjutton man har tänkt. Reklamkampanjen lär inte tilltala kvinnor eftersom den insinuerar att de skulle vara dåliga förare endast på grund av deras kön. Män har inget behov av att lära sig ”köra som en man” eftersom de redan är män. Den enda informationen om själva spelet som finns i filmerna är någon sekunds gameplay i slutet (som är samma sekvens för alla filmerna).

De är skamligt att det här fortfarande existerar inom spelvärlden. Vi ska inte heller glömma fenomenet ”Booth Babes”, tjejer som står i montrarna på spelmässor bara för att se snygga ut. Spelvärlden blir redan kritiserad för alla möjliga saker och om sexismen fortsätter gro får spelmotståndarna bara mer vatten på sin kvarn.

Martin Sternelius

Inga kommentarer: