måndag 1 oktober 2007

Beroenden "bättre" än andra

Stiftelsen Ungdomsvård jobbar med ungdomar med beroendeproblem, bland annat med dataspel. Stiftelsens metod är att ersätta det "negativa" beroendet med ett "positivt" som klättring, kampsport, schack eller promenader. En artikel från TT om stiftelsen har i dag publicerats i Svenska Dagbladet, Hallands Nyheter och Ekonominyheterna.

När jag läste artikeln tänkte jag "Vaddå positivt beroende? Det var det dummaste jag har hört. Jag måste skriva om det i bloggen". Men Liams Libertarian Blog hade redan skrivit nästan exakt det som jag hade tänkt skriva:

"Men vad är det som säger att klättring är ett mer positivt beroende än datorspelande? Vad är det som säger att det är bättre att vara "fast framför schackbordet" än fast framför datorn? Ingenting!"

Det enda jag har att tillägga till det som Liam skriver är att det enligt artikeln finns "flera tusen" ungdomar som "spelar så mycket datorspel att de tappat kontrollen". Vad den mycket diffusa sifferangivelsen baserar sig på får vi inte veta. Det är inte rätt sätt att skapa trovärdighet på.

Martin Sternelius

1 kommentar:

MagnusSoderberg sa...

Det är vuxenvärldens definition på sysselsättningar som anses vara ok eller ej.
Har mött en mamma en gång som var arg för att hennes son bara spelade datorspel hela kvällarna. När jag gav henne jämförelsen med andra aktiviteter sa hon: " ja ok, jag har en äldre son också som spelar oboe 4 timmar varje kväll, det tycker jag ju är ok. Undrar varför jag tänker så?"

Ja jag undrar också varför föräldrar idag ibland tänker så annorlunda kring datorspel.

Men problemet med de ungdomar som spelar för mycket,främst onlinespel, gör det i den utsträckningen att det påverkar deras skolgång. Ett negativt beteende som många vuxna, skolan etc. inte kan diskutera med dem om då de inte vet vad spelen ens går ut på.

Datorspel är kul, de är och ska vara förtrollande men det är också så att många ungdomar tillåts spela hur mycket som helst.

Lite så att föräldrarna kanske ska läsa på lite om spelen om de ska kunna begränsa deras användande av det till en sådan nivå att de tycker att deras barn spelar lagom.