tisdag 13 november 2007

Spela inte innan läggdags

Sömn är ett intressant ämne. Inte nog med att det behövs för att man ska ha energi dagen efter, det är också under sömnen som hjärnan bearbetar vad man varit med om och skapar minnen.

Jag har märkt att jag sover sämre när jag spelar tv-spel för nära inpå när jag går och lägger mig. Därför har jag som personlig regel att stänga av tv-spelet minst en timme innan jag lägger mig.

Nu måste jag kanske öka den tiden. En undersökning på idrottsuniversitetet i Köln har visat att om man spelar upp till tre timmar innan läggdags försämras sömnen. Och som inte det vore nog så spenderar man mindre tid i de sömncykler där hjärnan bearbetar minnen, så testpersonerna gjorde sämre ifrån sig i minnestester efteråt. Källa: Reuters

Nu tror jag inte, som man kan tro av IDG:s rubrik om saken: ”En timmes datorspel försämrar ditt minne”, att varje timmes datorspelande ger en permanent minnesförsämring. Jag kan visserligen ha ganska kasst korttidsminne ibland, men jag har en nästan läskig förmåga att minnas detaljer om personer och saker de har sagt även åratal tillbaka.

Men även en temporär minnesförsämring kan vara irriterande nog. Så tänk på det alla som gillar att spela: sluta spela i god tid innan läggdags!

Martin Sternelius

Inga kommentarer: